sjoerddenijs.reismee.nl

Na 3 maanden Singapore

3 maanden in Singapore en mijn vliegticket naar de volgende bestemming is geboekt. Een buitenlands semester vliegt werkelijk voorbij. Het is dan uiteindelijk ook maar 4 maanden, maar toch

Wij als Nederlanders klagen dagelijks over het weer. Toch vond ik vond de vakanties in Frankrijk eens per jaar wel genoeg hitte. Vervolgens valt mijn buitenland semester op het land met extreme hitte en een hoge luchtvochtigheid. In een kamer zonder airconditioning en een ventilator die kraakt is het dan toch even wennen. De doorsnee Singaporeaan slaapt met de ventilator op standje 5, waardoor je het lawaai van het verkeer tevens niet meer hoort. Echter ben ik opgegroeid in een wijk waar dagelijks 20 auto’s passeren. Na 3 maanden realiseer ik mij wel dat wennen er niet echt in zit. Maar acceptatie doet ook veel goeds!

De studie gaat allemaal redelijk vlot. Ik volg 3 vakken, 1 minder dan een normaal semester. Dit zorgt ervoor dat ik iets meer vrijetijd heb. Ik heb ervoor gekozen om vakken te kiezen die mijn kennis wat verbreden. Dit zijn dan ook voornamelijk alfa vakken waarbij het nodige schrijfwerk komt kijken. De tentamens worden dan ook nog een uitdaging! Het politieke vak blijkt daarbij het pittigste. Veel conceptueel denken en weinig concrete standpunten. Echter worden alle huidige problemen rondom een globaliserende wereld behandelt. Ik leer er wel veel van! Verder werkt het score systeem hier anders dan in Nederland. Voor degene die het iets zegt, ze maken hier gebruik van een s- curve. Een schaal die bepaald wordt aan de hand van de prestaties van de gehele klas. Een soort gemiddelde. Aangezien iedereen een A of A+ wil halen is er aardig wat prestatiedrang. In Nederland zouden deze scores gelijk staan aan het behalen van een 9 of 10. Een beetje uit verhouding vindt ik. Over een maand zitten de toetsen erop en hoop ik alle vakken succesvol afgerond te hebben om met mijn eind scriptie te kunnen beginnen.

Singapore zelf is zoals het internet het beschrijft een van de duurste steden ter wereld. Echter vallen mijn uitgaven relatief mee. Ik woon op de universiteit, maaltijden zijn verzorgd en wanneer ik eet buiten de deur bij zogenaamde Hawker centra betaal ik 3 euro voor een pasta. Terugkomend op waar de hoge prijzen dan vandaan komen. De alcohol tax is pijnlijk voor de portemonnee. Waar je in Amsterdam een biertje voor max 6 euro op het terras koopt, betaal je hier in de clubs gemakkelijk 9 euro. Als student betekent dat vooraf een drankje doen bij de supermarkt of een ongelimiteerde drinktent bezoeken voor het stappen met een entreeprijs van 14 euro. Ja, wij vragen ons ook nog altijd af hoe ze dit voor elkaar krijgen. Ook het kopen van een auto in deze stad is een luxe. Waar je in Nederland een Toyota Corolla rijdt voor 25.000 euro, betaal je in Singapore 115.000 euro inclusief tax. Singapore probeert ook auto’s te mijden en doet dat redelijk goed. De luchtkwaliteit is hier beter dan Eindhoven. Met 6 miljoen inwoners is dat best een prestatie. Ook het wonen op dit eiland met beperkte ruimte drijft de prijzen op voor woningen. Als expat zou je hier gemakkelijk 3000 euro neerleggen per maand voor een appartementje. Dit mede omdat je geen inwoner bent van het land.

Dit betekent voor de bevolking dat ze hard werken om te kunnen blijven wonen in dit land. Zo sprak een Uber rijder die in zijn vrije tijd rijdt voor de dienst om zo zijn auto te kunnen betalen (die hij tevens nodig had voor zijn fulltime job). Mijn indruk is dat de prijzen hier de afgelopen tientallen jaren zo gestegen zijn dat het voor de armen moeilijker is geworden om rond te komen.

Wat betreft de vrije tijd die ik hier heb. Veel studenten reizen door het weekend naar buurlanden. Aangezien ik naderhand nog tijd heb doe ik dat bijna niet. De enige landen die ik bezocht heb zijn Maleisië en Vietnam. Het dagelijks leven in een stad schiet er verder vrij snel in. Het patroon van studeren, sporten stappen en ontspannen. Zo heb ik deze week pas mijn lijstje met must-do’s afgerond van Singapore. Ik kon het land natuurlijk niet verlaten terwijl ik de helft maar gezien heb.

Wat betreft geloof, er zitten hier veel verschillende culturen in het land. Geloof speelt bij deze mensen nog altijd een grote rol. Drukte bij Moskeeën en tempels is erg normaal. In Little India (stadsdeel) brengen veel mensen hun vrijetijd door op straten en wordt er met de handen gegeten. Kampong Glam (Moslim gemeenschap) is een levende gemeenschap waar mensen dagelijks op straat aan het schilderen zijn en waar al het vlees Hallal is. Net als in onze eetzaal wordt daar een strikt onderscheidt in gemaakt door verschillende kleuren service. Op deze manier houden ze het perfect gescheiden. Chinatown voelt meer aan als een toeristen trekpleister. Een winkelier legde dan ook uit dat de omgeving bijna volledig draait op het toerisme. Singapore zelf is dan ook een erg grote trekpleister voor toeristen! In Chinatown lijken alleen de foodcourts/ eetzalen nog voornamelijk van de bevolking te zijn.

Als volgt ga je te werk bij het betreden van een foodcourt wanneer het spitsuur is: Je probeert een vrije plek te vinden in de zaal. Wanneer je hierin geslaagd bent houdt een iemand je tafel bezet of plaats je enkele producten op je tafel (meestal een pakketje met servetten). Vervolgens bestel je bij de gewenste keukens je eten. Na het eten worden de tafels schoongemaakt door buitenlandse werknemers voor de volgende bezoekers.

Tot zover dit bericht. Ik ga weer door met mijn schoolopdrachten!

Link naar foto's: https://drive.google.com/drive/folders/1wl_Ai9UkYah9kmsZVA7Uy5RMlOvAgDXj?usp=sharing

Reacties

Reacties

Lidwien

Mooie verhalen en een hele belevenis voor jou. Je hebt al veel gezien , meegemaakt en gaat nog veel beleven. Met je studie er nog even tegenaan en dan heerlijk reizen. Hopelijk ben je terug voor de familiereunie op 1 juli in Oosterhout van fam de Nijs. Zou leuk zijn om je verhalen te horen en jou te zien. Nu is het hier ook erg warm. De Betuwe staat in bloei en de mussen vallen van het dak.
Groeten van Tanya Lidwien en Oom Guido

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!